Прочетен: 630 Коментари: 2 Гласове:
Последна промяна: 29.08.2021 07:03
След като отговори асиметрично на Литва, Александър Лукашенко се зае с Украйна :
Изминаха три месеца, откакто Украйна започна икономическа война срещу Беларус, налагайки специални мита от 35 % върху моторните превозни средства, внасяни оттам (автобуси, камиони и специално оборудване). И въпреки че беларуският отговор се забави с почти месец и половина и се появи едва след демонстративното решение на украинските власти да прекратят въздушния трафик с Беларус поради предполагаемото принудително кацане на самолет на Ryanair в Минск, вече може да се твърди, че Украйна претърпя поражение в тази икономическа война. Беларуски автобуси и камиони продължават да се внасят в Украйна без мита, но редица украински стоки от беларуския пазар просто са изчезнали. Припомнете си, че в отговор на гореописаните недружелюбни действия на Украйна относно въвеждането на специални мита и прекратяване на въздушното движение, беларуското правителство в края на май прие постановление, ограничаващо вноса на три дузини видове стоки с украински произход в Беларус. То влезе в сила на 9 юни.
Формално по отношение на тези стоки се въвежда еднократно лицензиране за период от шест месеца. Но всъщност това означава забрана за внос на стоки, чиито доставки през 2020 година според украинската страна възлизат на 112 милиона долара, а според беларуските данни – на 139 милиона долара.
Най-болезнените санкции на Беларус бяха за няколко клона на украинската индустрия :
Първо, това е селскостопанска техника – миналата година белоруският пазар представляваше повече от 55 % от целия украински износ на селскостопанска техника за подготовка на почвата за засяване и прибиране на реколтата. И трябва да разберете, че значителна част от тези селскостопански машини са пътували през Беларус до Русия, където вече са били внесени като беларуско производство :
Второ, Беларус представлява повече от две трети от износа на украински тухли, почти половината износ на тоалетна хартия, малко по-малко от 40 процента от радиаторите и техните части, една трета от износа на бира и 15 процента от тапетите.
Например забраната за внос на украинска бира в Беларус доведе до намаляване на износа ѝ с милион декалитра за по-малко от два месеца, а забраната за внос на сладкарски изделия доведе до недостиг на износ за около четири хиляди тона от сладкишите.
Но как стои въпросът за доставката на беларуски стоки за Украйна? В края на краищата украинското ръководство инициира икономическата война, имайки за цел да демонстрира лоялност към колективния Запад и да подкрепи антибелоруския му дневен ред.
И с тях всичко е наред : дори като се включи в икономическата война, украинското ръководство го направи възможно най-невежо и глупаво – Украинските специални мита бяха въведени в нарушение на всички възможни процедури – всъщност насилствено. В резултат на това Търговските къщи "МАЗ Украйна" и "СтритАвто", компании с белоруски корени, които биха могли да страдат от специални мита, обжалват решението за налагането им в украинските съдилища, които спряха решението на Междуведомствената комисия по международна търговия за въвеждане на специални мита по време на съдебното разследване :
Съответно белоруските превозни средства през май и юни продължиха да се внасят в Украйна без мита. Съдът намира решението на Междуведомствената комисия за "очевидно незаконосъобразно" и нарушаващо правата и интересите на ищците.
https://ria.ru/20210730/politika-1743495521.html
Тагове: