
Прочетен: 806 Коментари: 6 Гласове:
Последна промяна: 25.03 11:03


· "Трябва да изработиме законопроект, който е за виригата на доставки на земеделски продукти и храни … сига ще го представим на вашето фнимание през презентация … нашата цел е напълно и цялостно усведумяване на всички заинтересовани страни, както на производители – преработватели, така и на потребители. Законопроекта е отворен, той ще бъде надграждан, ще се вземат под фнимание абсолютно всички бележки по него … Нашата цел и нашата амбиция наистина е, да, през законопроекта да се упитаме да регулираме ини почтенни взаимоотношения между земеделски производител, фермер който е доставчик на вирига … да може всеки по веригата наистина да получи справедливата цина за произведената и предлагана от него стойност като продукт и самата добавена стойност по цялата агрохранителна верига да бъде разпределена равномерно", дума ни уверено и компетентно министърът на земеделието и храните на пресконференция за представянето на Проект на Закон за веригата на доставки на земеделски продукти и храни. В биографията на министъра пише "владее немски и английски език" … За владеене на български език не пише.
Мечтите на министъра ще коментирам, когато Проектът на Закон за веригата, стане Закон …
И сега се местим в студиото на "Събуди се" по телевизия NOVA за да коментираме заедно с водещата Марина Цекова и изпълнителният директор на "Сдружение за модерна търговия" Николай Вълканов "Цените с 20 % надолу и Възможно ли е храната да стане по–евтина?" …
Модерната търговия не е проста бакалска сметка на един мазен тефтер
Водещата му дава пример с производител на кисело мляко, когото наскоро показали, и който казал : "Аз им го давам за 50 стотинки, после го гледам в магазина за 2 лева", на което "модерният търговец" отговори : "Тоя конкретен пример, ми е малко трудно дори да повярвам в него" и продължи : "Някои потребителски стоки се продават, да кажем малко по–скъпо, други се продават малко по–евтино или пък на загуба от търговеца. Целта в крайна сметка е всяка една седмица да има един микс от 200–300–400, дори до 1000 продукта, в зависимост от асортимента на всяка една компания, които се предлагат на изключително атрактивни цени и които обхващат много често почти голяма част от стоките в малката потребителска кошница".
Моите наблюдения са, че търговците продават на загуба само когато стоката е залежала, тоест не се търси от купувачите, с изтекъл или изтичащ срок на годност … и следователно стоките с привлекателни и примамливи цени, са именно такива стоки … Не виждам и не разбирам друг смисъл на "микса от 200–300–400, дори до 1000 продукта". Целта просто "да има един микс", както посочва гостът, ако не носи ползи на търговеца – няма смисъл … А "модерният търговец" не казва какви ползи търси търговеца като си поставя целта "микс от …" …
И тука се сещам за великия класик лорд–ректорът на университета в Глазгоу Адам Смит и думите му "Хора от един и същи занаят рядко се срещат заедно, дори за забавление и развлечение, но разговорът завършва със заговор срещу обществеността или с някаква измислица за повишаване на цените" … Та какво ли си говорят в "Сдружението за модерна търговия"?, което "е юридическо лице с нестопанска цел, обединяващо водещите търговци на дребно в България", както пише в сайтът му; има следната цел № 1 : "1. да допринася за подобряване на средата за търговия и бизнес в Република България" и следните членове :
Идеята на държавата била 22 броя храни да са с фиксирани надценки, "което звучи добре", казва водещата, срещу което Вълканов скача с "То звучи добре, но няма как да се случи по този начин. Разбирате ли че няма как да ограничите търговеца в това да се конкурира с останалите играчи на пазара и да очаквате че ще повиши, че ще понижи цената. Именно това което казвам, играенето с разходите при конкретни продукти, с това да се пакетират определени стокови групи в едни по атрактивни предложения всяка седмица, допринася за това да има изключително силна конкуренция между играчите и по ниски цени на пазара … Ако се опитате да ограничите промоционалната активност на 25 % … вие автоматично ограничавате възможностите на колегите да се конкурират и да понижават цените" …
От несвързаните приказки на изпълнителния директор първо разбирам, че при "модерната търговия" търговците се наричат "играчи" и че разходите не се калкулират, а "с разходите се играе" ("играенето с разходите", казва модерният търговец) … Каква перфидна перверзност само? – За чудо и приказ – търговецът и търговията са натоварени с много негативи през вековете. А играта е забава и развлечение. И играчите в играта са винаги равнопоставени …
То и затова в буржоазната демокрация и капиталистите са играчи, и политиците са играчи …
Научавам още, че при "модерната търговия" играчите не се конкурират в цените на стоките, а се конкурират в "пакетите" … То и мъжете се конкурират в "пакетите" – там печели размерът и всяка потребителка търси големия, а не евтиния пакет … Но това е друга търговия, която не е регламентирана от юридическите закони, а от природните закони …
А как фиксираната (таван) надценка или цена на стоката ограничава възможностите на търговците "да се конкурират и да понижават цените", съвсем не го проумявам …
1) Какво е казал класикът за търговията и търговците : «… в търговията е позволено да се извлича колкото може по–голяма полза от неосведомеността, доверчивостта на противната страна, а също да се приписват на собствената стока качества, каквито тя не притежава. С една дума, търговията е узаконена измама. Че практиката отговаря на тази теория, това ще потвърди всеки търговец, ако иска да отдаде дължимото на истината»;
2) Какво съм писал аз за търговията и търговците : На страница 60–та от Книгата ;–) съм написал : "Попитали древен мъдрец : "Кои са повече на земята – хората или дяволите?". "Повече са тези, към които ще причислим търговците" – отговорил мъдрецът. Ако древният мъдрец е имал колебание кои са повече, то за съвременния мъдрец няма никакво съмнение".
А на страница 48–ма пък пиша : Меркурий е бог на търговците и другите разбойници.
И на края на страница 47–ма съм направил следният извод от практиката си на купувач : "Супер цени" … за наивници. "Супер цени" е термин на лъжливата пазарна реклама.
"Кой би могъл да каже колко трябва да струва един продукт на щанда?", пита глупаво гостът … Как кой, бе? Ами "невидимата ръка на пазара" може и го казва … А това че търговците правели картели и се договаряли за цените, са метастази от социализма и саботаж и диверсия на пазара от хора – било кадри на Държавна сигурност, било просто изпитващи носталгия по онова време, които търсят времеубежище и времеспасение за себе си и потомците си …
"Абсурд!" – каза за съществуването на картели в търговията "модерният търговец" Вълканов … Комисията за защита на конкуренцията била постоянно активна и "сече" картелите като зелки. А защо дупедатите се скараха за назначенията в тази и другите регулаторни комисии?
"В магазинната мрежа има сирене от 14 до 24 лева", не се съгласява с водещата гостът … Така е. Ама ако сиренето беше произведено с мляко от пиле или внесено от далечна Монголия, е разбираемо. Ама то е краве и е все българско. Има мляко, сирене и кашкавал от биволско, овче и козе мляко, които са по скъпи, и това е разбираемо и обяснимо – който не е пасъл кози, той не знае … При социализма именно по млякото от което са направени се различаваха сирената : краве – 1,60 лева; овче – 3,20 лева; смес (от краве и овче мляко) – 2,80 лева. И така.
И тука възникват едни въпроси относно демократично и пазарно произведените кашкавал и сирене … За суровината от която са произведени, тоест млякото от свободно пасящи животни ли е или от инкубаторно отглеждани и прочие … Въпроси не само за млечните продукти, ами и за колбасите, дори са месото, за алкохола и бирата, за безалкохолните напитки и прочие …
"В едно нещо се обединяваме напълно с министерството на земеделието и с колегите от бранша, и то е, че трябва да има по–силно българско производство и по–конкурентно, защото това е една от големите причини на българския пазар определени продукти да струват по–скъпо. Няма как да си обясним по друг начин това, че с българско зърно се хранят испански прасета, месото се внася от Испания и то е по евтино отколкото е българското свинско месо", обяснява нещата извътре изпълнителния директор на "Сдружението за модерна търговия" …
Айде, айде! Тоя още малко и ще каже, че трябва да отменим свободното движение на хора, стоки и капитали. Че то отменим ли тези основополагащи принципи на капитализма, направо отменяме и самият него … И друго, за което неведнъж съм писал : трябвало "да има по–силно българско производство и по–конкурентно". Ами като трябва, направете го, бе! Какво ви пречи? За телевизионните бърборковци както и да е, те нямат възможности. Ама дупедати, министри, политици, бизнесмени и прочие овластени "играчи", да ми говорят, че "трябва" да се направи това или онова, айде молим, молим. Да си имаме уважението …
Да казват какво трябва и да не го правят означава, че тази паплач не участва в общественото развитие (по какви причини е друг обемист въпрос), стоят встрани или се носят като шумки по течението на историческото движение … Ако искат да свършат работа, да вземат пример от Жерар – той не казва "трябва да я хвана", а направо си я хванал актрисата за задника …
И друго модно нещо, което ни предлага и управленската пасмина, каза "модерният търговец" : "Представете си че …". Ама ние простия народ не сме с толкова богато въображение като вас и не можем да си представим. Кажете какво е, за да добием представа … Не ни развивайте хипотетични хипотези, тоест предполагаеми предположения и възможни възможности …
Но той не обяснява защо няма българско производство и защо цените растат, а ни предлага следната хипотеза : "Представете си че утре отново избухне пандемия от птичи грип, много на брой животни трябва да бъдат унищожени за кратко време. Как ще обезпечите тогава, ако вържете ръцете на търговеца [с административни мерки и ограничения], възможността той да има достатъчно птиче месо на щанда българско?" … Не можем да си представим, но знаем как ще постъпи търговеца : внася птиче месо от Съединените щати, които успешно развиват Системата за самозадоволяване на населението със селскостопански продукти, както писах в постинга «12.03 10:01 – © [US]Американците никога не могат да ни стигнат», слага му печат "Made in Bulgaria" и ето как "той … има достатъчно птиче месо … българско" …
Говорейки за общата им работа с министерството по Проекта на Закон за веригата, Вълканов констатира : "се оказа, че в министерството не правят разлика между "надценка и печалба" …
А министърът за моя душевна мъка, "притежава и магистърска степен по "Счетоводство и контрол" от ВФСИ "Д. А. Ценов", Свищов", според биографията в сайта на министерството.
Не забелязах "модерният търговец" Николай Вълканов да употреби думите "страхотно и страшно", което ме разколеба в неговата професионална компетентност, но когато в края на разговора чух за "дисплея на стоките в магазина", си прехапах езика …
За народните магазини (Нармаг) на Шиши, професионалистът каза, че когато "се сблъскат с реалностите на търговията и тя изобщо не е толкова прост бизнес и не е една проста бакалска сметка на един мазен тефтер", ще видят че "просто системата не работи така" – така че Шиши
https://www.youtube.com/watch?v=xVdHiaoSPAU
https://nova.bg/news/view/2025/03/23/491804/%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0%D0%B9-%D0%B2%D1%8A%D0%BB%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2-%D1%82%D1%8A%D1%80%D0%B3%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%8F%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B5-%D0%B5-%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B0-%D0%B1%D0%B0%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D1%81%D0%BA%D0%B0-%D1%81%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BA%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-%D0%BC%D0%B0%D0%B7%D0%B5%D0%BD-%D1%82%D0%B5%D1%84%D1%82%D0%B5%D1%80/
https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/acref/9780191843730.001.0001/q-oro-ed5-00010204
https://moderntrade.bg/
https://www.marxists.org/bulgarsky/m-e/works/BKP50/T1/BKP50-1.pdf
https://kvg55.blog.bg/biznes/2023/02/19/diavoli-li-sa-tyrgovcite.1856318?reply=5577720
https://kvg55.blog.bg/biznes/2025/03/12/us-amerikancite-nikoga-ne-mogat-da-ni-stignat.1943049
© Красимир Говедаров, Главен експерт
Тагове:
Пряката демокрация не е утопия - част II...
© Приятелски огън
Един приятел ми разказваше, как навремето се натъкнал в чекмеджето на директора си на мазен тефтер с опис - от тази фирма толкова, от онази толкова, от другата ...
:-)))
