Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.11 11:01 - © Лицата на българската новобуржоазна интелигенция
Автор: kvg55 Категория: Забавление   
Прочетен: 612 Коментари: 14 Гласове:
9

Последна промяна: 11.11 21:19

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
11.11.2024г.

     През 2018–та година Университетското издателство "Свети Климент Охридски" издава пиесата "Оръжията и човекът" на известния британски писател от ирландски произход Бърнард Шоу. За първи път у нас!
image

"Пиесата е поставена за първи път на 21–ви април 1894–та година в Avenue Theatre и е публикувана през 1898–ма година като част от тома на Shaw"s Plays Pleasant, който също включва Candida, You Never Can Tell и The Man of Destiny. "Оръжията и човекът" е един от първите търговски успехи на Шоу. Той бива извикан на сцената след спускането на завесата, където получил бурни аплодисменти. Сред овациите един от публиката го освирква. Шоу [уж шеговито, но по същество лицемерно] отвърнал : "Скъпи приятелю, напълно съм съгласен с теб, но какво сме ние двамата срещу толкова много?" … "Оръжията и човекът" хумористично изобличава безсмислието на войната и лицемерието на човешката природа", пише за пиесата в Уикипедията.
Университетското издателство или не е знаело, какво според д–р Георги Чалдъков е казала "английската писателка Мерсия  Макдермот, написала няколко достойни книги за България", или е искало да провокира размирици по време на стабилното управление на Баце III.
Защото според д–р Георги Чалдъков Мерсия Макдермот казала : "Ако някога тази пиеса ["Оръжията и човекът"] бъде представена в България, ще последва революция".
От казаното не е много ясно къде "ще последва революция"? Предполага се в България, което ще имам предвид и занапред.
Казаното за университетското издателство относно твърдението на Мерсия Макдермот важи и за [us]американеца Джон Малкович, който със съдействието на ръководството на Народния театър "Иван Вазов" и с участието на актьори от трупата на театъра от 7–ми ноември поставя на сцената пиесата и планира да я постави общо 10 пъти
image

"Народния театър е проклет от самото му създаване … още при откриването на театъра е имало протести … Народния театър е обречен да влиза по подобен начин в праймтайма на новините на телевизиите … И всичко това говори за провала на културата на България … Настъпи един момент, в който хората, нашата нация, забравиха да правят разлика между театър и живот", пелтечи министърът на културата Найден Тодоров по bTV …
Кой опростачва народа от 35 години бе, Тодоров? А ако театърът не отразява живота, то за какво ни е? Лигави елитарни и декадентски буржоазни постановки не ни трябват! Това още Вапцаров ти го е казал в едно барутно време, ама ти чел ли си го Вапцаров? И ако си го чел, поне по задължение в училището, разбрал ли си? Ето какво ти е казал Вапцаров за културата :
Един размазан Джон
целува страстно Грета.
По устните му –
сладостна лига …
Стига!

Къде е тука нашата съдба?
Къде е драмата?
Къде съм аз? Кажете!
В гърдите ни опрян е за стрелба
на времето барутно пистолета.

"Тази постановка, която в момента се обявява като антибългарска, е играна няколко пъти в България – във Враца, в София, в Русе, за последно през 2010–та година … говорим за един спектакъл, който определено си има своите качества, който е бил представян в България и тогава това не е било проблем".
Това че пиесата, макар и награждавана за режисура, както твърди министърът, "е играна няколко пъти в България" досега, никак не означава, че не е антибългарска и посредствена.
"Смятам че 14 години не е чак толкова много време, за да се променят толкова много настроенията в българския народ … Тука говорим за една цялостна промяна през последните години в начина, по който българския народ се държи …".
14 години е много време и зависи в какво време живее българския народ. Защото той е доказал, че е способен "в няколко дена тайно и полека … [да] … порасте на няколко века!".
"Става дума за нещо друго. Тряба да кажа нещо : Алеко Константинов, Добри Войников … По начина по който се е присмивал Алеко Константинов на българина, ние сме се славили с чувството си за самоирония … Къде отиде това чувство днес?", каканиже негодникът.
Алеко Константинов не се присмива, нещастнико! Алеко мъдро и грижовно пошляпва бащински : И представете си, господа, в този момент аз съжалих бай Ганя! Вярвайте! Съзнавах, че постъпката му е безобразна, че той е отвратителен скъперник, егоист, лукав хитрец, лицемерен експлоататор, грубиян и простак до мозъка на костите … но съжалих го : в тънките вибрации на тона, с който той изговори последните думи, моето ухо схвана една нежна нотка, която се таила и се таи в сърцето на бай Ганя, но рядко – боже, колко рядко! – се появява … Не зная, може да ви се покаже смешно, неестествено, но ще ви кажа, господа, че в този момент аз инак погледнах на бай Ганя; като че някой ми внуши : "Недей презира този простичък, лукавичък, скъпичък нещастник, той е рожба на грубата среда, той е жертва на груби възпитатели; злото не се таи в него самия, а във влиянието на околната среда. Бай Ганьо е деятелен, разсъдлив, възприемчив – главно възприемчив! Постави го под влиянието на добър ръководител, и ти ще видиш какви подвиги е той в състояние да направи. Бай Ганьо е проявявал досега само животната си енергия, но в него се таи голям запас от потенциална духовна сила, която очаква само морален импулс, за да се превърне в жива сила …".
Така говори Алеко за бай Ганьо, който е еманация на българската следосвобожденска буржоазия, а не на българския трудов селянин, която разлика с ограниченото си буржоазно съзнание ти министре, не можеш да разбереш.
А ето какво казва Алеко за народа : – Стой! Долу ръцете! Не досягай народа! Свали си шапката и се поклони на този измъчен страдалец, на този дълготърпелив мъченик, на тоя, който ти дава храна и живот, поклони се на българския народ! Този народ, когато е имал светла точка отпреде си, когато му се е посочвала свята цел, той се е устремявал към тази цел с въодушевление, достойно за благородна и напредничава нация. Когато неговите учители му казаха, че в просвещението ще изчерпе сила, за да стръсне от гърба си духовното и политическо иго, този народ разви такава експанзивна енергия за разпространение на просвещението, щото в един поразително кратък период нашите градове и села се украсиха с училища, читалища, женски дружества и такова чисто, благородно, единодушно увлечение облада целия народ, щото подобен светъл период би направил чест в историята на която щете държава. Втори път, когато неговите водители му казаха, че един развратен монарх е нахълтал хайдушки в отечеството ни, за да попречи на святото дело на братското съединение – целият български народ, като един человек, се впусна като ураган и изчисти страната ни от подлото нашествие … Народ, който в такъв кратък период брои такива две светли епохи, не е народ за осъждане. Долу шапките!
А ти министре, какво казваш за народа? – Забравил да прави разлика между театър и живот …"Аз смятам, че в момента българския народ търси поводи, по които да се конфронтира един с друг. Хората да се конфронтират едни с други". Клевета и присъда изричаш, негоднико!
И "О, кей" казваш, което означава много и красноречиво говори за манталитета ти на лакей. Нещо което не подобава на един български министър на културата да казва : нито "о, кей", нито "мерси", нито "пардон" и прочие чуждици да употребява, ако иска да е различен от бай Ганьо и някои от героите на "Криворазбраната цивилизация". В която пиеса впрочем Добри Войников също осмива буржоата, а не земеделците, скотовъдците и занаятчиите.
Но преди тези два светли момента, но между тях, но след тях, кой, кой? – Създателю всевишни! Кой го е упътил към някоя свята цел? … Кой в безкористно, в свято патриотическо увлечение, кой с чиста пламенна душа на апостол му е казал :
– Мили народе! (Уви, колко е осквернено това свято възклицание!) В я р в а й  в това,  н а д я в а й  с е  на това,  л ю б и  това и ти ще благуваш!, продължава Алеко.
Какво посочва новобуржоазията ни на народа? – посочва му да следва евроатлантическите, атлантическите, глобалистките и либерастките развратни ценности. И го осъжда, ако се дърпа : "Трябва ли да реагират по този начин [срещу постановката на пиесата "Оръжията и човекът"]? … ние сме се славили с чувството си за самоирония … Къде отиде това чувство днес?", негодува министър Тодоров и цитира негова позната, която му изпратила съобщение от Народния театър : "Това което става тук е срам за нас като нация. Това е дъното".
Е, госпожи и господа, под чие управление стигнахме дъното, според вас?
И продължава министърът да ни осъжда : "Сериозно ли по този начин ще се представяме? … Джон Малкович … не е случайна личност в световното кино и световния театър. Това ли ще е посланието, което ние му отправяме за българския народ", кахъри се министърът.
На Малкович хич не му дреме за българския народ. Той е изпратен тука да проведе социален експеримент с племето, който да установи, доколко сме възприели новите западни ценности.
"Вечер като тази, в която човек изпитва чувство за срам … Как без да гледаме, без да сме чели една пиеса, мнозина от хората тука, аз ги питам чели ли са пиесата на Бърнард Шоу … те ми повтарят, че се чувстват обидени, не искали да четат, просто били обидени и толкова, дори да се махнели няколкото реплики в пиесата, те пак щели да бъдат обидени, пак щели да бъдат против", насмита Тони Николов, философ и журналист, вечерта на премиерата.
Никого не е питал! Той презира тези хора. От несвързаното му обяснение и самото му поведение и излъчване си личи, че мазникът, както казваше баба, лъже като дърт циганин.
Васил Василев, директор на Народния театър : "Имаме ли възможност ние да си преглътнем егото, да си преглътнем взаимните обвинения един към друг, да се погледнем в очите и да кажем : Бе, ние трябва да направим за този народ нещо повече … Ако всеки прави това, което аз правя, може би ще вървим в малко по–добра държава … Спектакъл, който защити демокрацията. И той е символ на демокрацията" … Бре! Ама кой заплашва демокрацията в България, бе? Демокрацията в Евроколхоза, а от там и у нас, е заплашена от управляващите  евроколхозни чиновници воглаве с Урсула фон дер Лайнен. И още от филипдимитрово време знаем и помним, че за вас българският народ е "този народ", а България е "тази държава".
И на края Алеко в литературно–критичната си статия "По повод една книжка" описва не българското общество преди 130 години, а днешното българско общество : Триста дявола! Нима нашата интелигенция се състои само от гороломовци, от каменовци, от байганьовци?
– Е, господине, и да не се състои само от такива, не можеш да не признаеш, че тези герои за сега дават своя колорит на епохата, че в кипежа на страстите те са изпъкнали като нечиста пяна над обществения слой и престъпление ще е в таквази епоха да се възпяват звездите и луната, когато преди всичко трябва да се изгребе и изхвърли изпъкналата на повърхността гнусна пяна …, зове Алеко. Същото Христо Ботев е казал в стихове :
Кажи ми, кажи, бедний народе,
кой те в таз рабска люлка люлее? …

О, махни тез думи отровни!
Чуй как стене гора и шума,
чуй как ечат бури вековни,
как нареждат дума по дума –
приказки за стари времена
и песни за нови теглила!

"
Ние ще излъчваме престъплението, представлението [на пиесата "Оръжията и човекът"], на живо в нашата страница във Фейсфук", каза в началото на разговора с министъра на културата водещият Юксел Кадриев. Юксел винаги е бил точен – именно престъпление е
image

Той, етническият турчин така мисли за антибългарската пиеса, и несъзнателно се изпусна и каза истината в ефир, за което може да отнесе и глоба за "непрофесионалното" си поведение.   

https://unipress.bg/orazhiyata-i-chovekat
https://en.wikipedia.org/wiki/Arms_and_the_Man
https://www.youtube.com/watch?v=wQEJ61rroH0
https://chitanka.info/text/11421-kino
https://chitanka.info/text/3853-kableshkov
https://chitanka.info/text/3706-baj-ganxo/0
https://litclub.bg/library/bg/aleko/po_povod.html
https://chitanka.info/text/3750-krivorazbranata-tsivilizatsija/0
https://www.youtube.com/watch?v=QjUWBV8qz7w
https://bnt.bg/news/daniel-valchev-evtim-miloshev-i-vasil-vasilev-sred-gostite-v-nedelya-333900news.html
https://litclub.bg/library/bg/botev/poezia/elegia.htm
https://litclub.bg/library/bg/botev/poezia/libe.htm

© Красимир Говедаров, Главен експерт






Гласувай:
9


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

1. nedovolen - Браво!
11.11 11:39
Няколко пъти гледах по различни програми нашумялата театрална случка. Изказвания на знайни и незнайни експерти (клавиатурата искаше да изпише екстременти).И нищичко не разбрах.
Ти ме освети.

Страданията Български са Благословени от Господ. Затова Българския народ е бил, Е и ще бъде.
Това да го четат всички критикари и знахари.
:-)))
цитирай
2. iw69 - Българската
11.11 14:09
новобуржоазна интелигенция е наследник на родния фашизъм от периода 1923 до 1944г.
цитирай
3. leonleonovpom2 - Поздравления, Краси!
11.11 14:36
Злободневна тема!
Уж борба против войните, но е хваната за герой войнолюбец, жертвата на тези войни Може би защото е безобидна!
Липсва главният герой в пиесата! Причинителят на войната!
Художествено произведение без главен герой?
Уникално!
Формално сърбите са главен герой, но в сянка!
И при липса на главния герой, тежестта на такъв пада върху потърпевшия- Българския народ!
Бил мръсен, неграмотен Излиза, че целта на войната е да го накара да се къпе и да чете?
Кой е главният герой , истинският ли?
Този, който умишлено е разпокъсал България в Берлин!
Който е подбудил Сърбия да ни нападне!
Нито дума да героизма на Българите, командвани от довчерашни юнкери! Колко е мръсно всичко, доказва го един подминаван факт
На зова за помощ на България към Европа , се озовава само една държава!
Турция!? Тя предлага войски За няколко месеца турците са преоценили нещата и са проумели, че България има право!

Като ученик съм чел книгата на Жул Верн" Дунавският лодкар"!
Има главен герой и той е Българин
Книгата има художествена стойност и тя не е в боядисването на косата на главния герой!
Със сигурност Шоу не е получил премията на Нобел за тази пиеса
По- скоро я е получил въпреки нея!
Няма за какво да я слагаме сред премираното му творчество
Пиеса срещу войната с липсващ главен герой- войнолюбеца!?
цитирай
4. blog13 - цитат:"Мерсия Макдермот ...
11.11 15:59
цитат:"Мерсия Макдермот казала : "Ако някога тази пиеса ["Оръжията и човекът"] бъде представена в България, ще последва революция"."

Т.е. кой ще бъде първи гилотиниран (според Мерсия Макдермот)? Щото, щом има революция, има и гилотинирани, нали така?

И после няма да може вместо да се радва и да ликува че е жив, да се оплаква, че са го били, въпреки че не се го били.
цитирай
5. kvg55 - До 1. nedovolen
11.11 19:21
Кому е изгодно постановката на точно тази пиеса?
цитирай
6. kvg55 - До 3. leonleonovpom2
11.11 19:27
Поставяш интересен въпрос за главния герой. Около коментарите на пиесата ми се мотае неща в главата, че един говори защо българският войник бил противопоставен на швейцарски войник. И понеже ще пиша по въпроса поне още веднъж, ще засегна и този аспект.
цитирай
7. kvg55 - До 4. blog13
11.11 19:29
Ами споменатият в постинга министър Тодоров каза, че щяли да горят книгите на ирландеца.
цитирай
8. kvg55 - До 2. iw69
11.11 19:30
Точно, Реставрацията събуди реваншизма на фашагите.
цитирай
9. mt46 - Да,
11.11 20:27
струва ми се, че това е експеримент, провокация. С цел да се види дали са останали някакви съпротивителни сили у нас.
Западът /визирам най-вече западните политици/ винаги е мразел, презирал България и българския народ...
цитирай
10. kvg55 - До 9. mt46
11.11 20:55
Точно за съпротивителните сили.
цитирай
11. blog13 - Ами споменатият в постинга мини...
12.11 12:28
kvg55 написа:
Ами споменатият в постинга министър Тодоров каза, че щяли да горят книгите на ирландеца.


Дори да му бутнат и паметника, това няма да е достатъчно, за да се нарече "революция". Трябва и още нещо. Т.напр. Виктор Юго, разправя при описанието си на Конвента през 1793, как на масата на спикера, често е имало забучени пресно отрязани глави на известни личности, а кръвта се е стичала по масата, докато ораторът е говорил.
цитирай
12. kvg55 - До 11. blog13
12.11 13:55
Да, ако прясно отрязани глави няма, поне публично бичувани, линчувани и тук–таме обесени от народа, който е творецът на Историята, трябва да има.
цитирай
13. blog13 - Да, ако прясно отрязани глави няма, ...
13.11 11:09
kvg55 написа:
Да, ако прясно отрязани глави няма, поне публично бичувани, линчувани и тук–таме обесени от народа, който е творецът на Историята, трябва да има.


Виж сега колко е просто! Ако приемеш, казаното от Макдермот за верно, от него следва (забележи - логически), че тоя който е поставил постановката в театъра, т.е. директорът на театъра трябва първи да бъде обесен, гилотиниран, одран, опечен, а накрая и удавен.

След него - режисьорът, сценаристът, артистите и публиката която си е купила билетите.

Съответно, Малкович трябва да бъде заловен, още преди да е избягал. Ако той биде обесен, гилотиниран изпържен, одран и т.н. и т.н. в България, ще имаме вече и световно събитие, а не само българско.

Съответно по българските вестници и списания, своевременно посветените в правата вяра евентуално бивши соросоиди дори, които са имали шанса да останат неразсекеретени антибългарски агенти, ще питат, какво па толкова са се разпищели тия - да не би Израел да не трепе редовно журналисти и мирни делегати от ООН?
... Това е то Ботев.
А ти го усукваш.
Та тук за усукване нема!
Повзри се в живота,
и ето ти Ботев,
и ето ти цяла поема.
цитирай
14. kvg55 - До 13. blog13
13.11 11:34
Ха–ха–ха!
Влизаме в световния видеобмен.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kvg55
Категория: Забавление
Прочетен: 6971511
Постинги: 3062
Коментари: 29021
Гласове: 37108
Архив
Календар
«  Декември, 2024  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031