
Прочетен: 2153 Коментари: 12 Гласове:
Последна промяна: 17.02.2021 07:05


С жп коловоз като в Западна Европа балтийските железници може да не са необходими на никого, защото ще станат несъвместими с железниците на Руската федерация :
Управниците на Естония, Латвия и Литва – министър-председателят на Естония Юри Ратас, министър-председателят на Латвия Крисианис Каринс и президентът на Литва Гитанас Науседа отправили нещо като ултиматум пред чиновниците от Съвета на Европейския съюз :
Те настояват Брюксел да отпусне пари за един от най-големите инфраструктурни проекти в региона – железопътната линия "Rail Baltica", в противен случай заплашват да блокират разпределението на парите в Европейския съюз за борба с "пандемията" като откуп.
Тримата пишат, че това ще осигури гладкото ратифициране на така нареченото решение за собствените ресурси в трите държави.
От балтийските столици е изпратено писмо до Антонио Коста, министър-председател на Португалия, който председателства на ротационен принцип Съвета на ЕС, с предложение за отпускане на 1,4 милиарда евро от бюджета на ЕС за финансиране на проекта. "Rail Baltica" трябва да свърже Литва, Латвия и Естония с други държави-членки на ЕС, използвайки високоскоростни влакове, "дори ако трябва да забавят [ЕС] фонда за икономическо възстановяване като откуп", съобщава Politico.
Изглежда като шантаж. И понякога работи пред Брюксел. Достатъчно е да се каже, че миналата година Унгария и Полша почти осуетиха приемането на план за възстановяване на икономиките на страните-членки на ЕС. Двете страни заплашиха да наложат вето на новия евробюджет заради клауза, обвързваща отпускането на евросредства с върховенството на закона в страните членки.
Проектът "Rail Baltica" се обсъжда от около десет години от евросъюзните чиновници :
Маршрутът трябва да минава през Берлин, Варшава, Вилнюс, Каунас, Рига и Талин :
Предполагаше се, че магистралата ще бъде пусната в експлоатация през 2026 година, като нейните разходи се оценяват на 5,8 милиарда евро. Брюксел обаче заявява, че "такова разпределение на средства от бюджета е невъзможно, това е ненормална процедура". Те казват, че парите от структурните фондове на ЕС се разпределят на конкурентна основа и балтийските държави първо трябва да спечелят в състезанието.
Литва, Латвия и Естония, тези бивши съветски републики, са исторически свързани с широкия руски габарит на жп коловозите от 1524 мм. За местните политици обаче синя мечта е да преминат към европейската теснолинейка с ширина 1435 мм. За тях това дори не е икономически проект, а по-скоро символ на окончателното скъсване със съветското минало :
Желанието за пробив обаче е толкова далеч извън рационалната рамка, че вече директно вреди на балтийските страни, които преди това са печелили добри пари от транзита на руски стоки. Като се има предвид недружелюбната политика на тези страни, Русия е намалила транзита през последните години и ако балтите пуснат "Rail Baltica", това означава, че едва ли ще е възможно въобще да се възстанови транзитът. Всичко е преплетено като на снимката :
Компанията Latvijas dzelzceļš ("Латвийска железница") обяви търг, на който възнамерява да продаде тонове релси, които са станали ненужни след намаляването на товарния трафик от Русия и Беларус – Латвия е загубила 60% от товарния трафик през последните няколко години и само през последната година – 42% :
https://www.politico.eu/article/baltics-threaten-to-hold-up-eu-coronavirus-recovery-fund-over-rail-project/ ; https://www.fondsk.ru/news/2021/02/04/nenormalnaja-procedura-52841.html
Тагове:
:)))
17.02.2021 08:50
Не щат и да чуят балтийците за руските нацисти, браво им!
:)))
