Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.03.2023 00:10 - СЛОЖНИ СА РЕАЛНОСТИТЕ НА ПАЛУБАТА
Автор: orknei Категория: Други   
Прочетен: 1223 Коментари: 1 Гласове:
3


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 С КОРАБ „ПЛОВДИВ“ В ТРИ ПРИСТАНИЩА

21.11.1980 г. Рейда Пирея

11,00 часа Котва на рейда Пирея. От тук градът прилича на цветен фотомонтаж. Поне 20 кораба на рейда. Гъмжи от маломерни съдове. На 8-9 метра зад кърмата профучава гръцка „комета“. В момента не знаем колко време ще висим на котва, но провесваме щормтрап на десния борд.

Момчетата обсадиха кърмата с чепаретата. Необявеното състезание е в ход. Пристига старпомът със заповед да се вдигнат бигите. Чепаретата чакат. Отново металните въдички са във водата, но след нови 15 минути новата заповед е да се спуснат бигите. Отново чепаретата чакат, но този път момчетата псуват. На всичко отгоре рибата не кълве. Митничари шетат по кораба.

20,00 часа Нула внимание към гръцката телевизия. В моряшкия салет се подхвърлят зарчета и карти, както когато сме на ход.

23,30 часа Гледам мъждукането на Пирея, която през деня ми изглеждаше по-монументално. За разлика от други големи градове, сиви и невзрачни денем и помпозни нощем. В Ротердам първото ми впечатление бе, че холандците се прибират рано-рано. Час-два преди полунощ половин Пирея сякаш още не си е по домовете.

22.11.1980 г. Пирея - кея

08,00 часа Привършва маневрата. Въжетата не стенат, а пукат с някакъв предупредително-заплашителен звук, какъвто не би могъл да извлече от капронената им душица дори свиреп щорм. Тълпа докери подскачат на кея и чакат нашествието в хамбарите. Възрастни мъже се закачат като първолаци. От гълчавата едва се чуват командите за маневрата по портативната радиостанция.

Започва разтоварването. Още първият палет от втори хамбар губи равновесие и на кея от 3-4 метра височина се стоварват 36 торби с полиетилен на зърна. Ех че старт. Чува се хоров съпровод:

-Гамото, гамото!

В първи хамбар подреждат варелите и товарят канела. Гака / куката на пристанищния кран/ разкъсва чувал и на мига оскъдното пространство придобива благовонието на парфюмериен салон.

-Гамото, гамото!

23.11.1980 г. 14,30 часа Акропола. Пълна безпомощност на сетивата да доловят, че вървиш в стъпките на Перикъл и Филипидес. Следобедното слънце намига между колоните на Партенона. Униформени служители със свирки подканят към въздържание онези, които искат да докоснат с ръка вековете, или да отнесат камъче в джоба. Разноезично стълпотворение.

Жалко, че нямам партньор, с когото да отида до мраморния стадион. Съвсем случайно попадам на улица „Филонос“. На тротоара седят 8-10 тъмнокожи младежи, обсадили „морската борса“. Наемници за всеки кораб, тръгнал накъдето и да е. Пристигнали по същия начин – откъдето и да е. Моряци от пристанище до пристанище. Без компас по несигурните морски пътища и два пъти по несигурни в парчето хляб на брега. Наоколо мирише на пристанище, а те са малки чернокожи котви на тротоара.

19,00 часа На кораба ме посреща заповед: Веднага скачай в работните гащи!

22,30 часа Капитанът изпраща агента и жена му. По трапа – добре, но долу кеят е застлан с разпиления от докерите полиетилен на зърна. Високите токчета на жената запазват равновесие, само защото под мишница я придържат двама мъже. Откровено карикатурна гледка. След сбогуването барото заповяда на вацмана Бисер да вземе метлата и да премете гръцкия кей. Биско го гледа продължително в очите с растящо недоумение.

-Какво, не вярваш ли, че това трябва да стане?

-Мисля, че се шегувате, другарю капитан.

-Ни най-малко, такива са взаимоотношенията с пристанището.

-18 години плавам, 12 съм на руля, за такива отношения не съм чувал.

Минути след като барото се оттегли, пристигат от града вторият и третият помощник. Случката ги развесели, обърнаха я на майтап и грабнаха метли. Последвах ги, а сърдитият Биско погледа,  погледа от палубата, пък се присъедини и той. От съседен кораб група моряци весело се провисват на планцера и думкат с желязо по фалшборда. Срам, българите метат кафе по кея. Заслужаваме си го. В моряшкия салет още виси заповедта от Ротердам, валидна и за Анверс, която забранява метенето на кафе по кея. Е, тук зърната са от полиетилен. Още по-конфузно.

Така, както сме на кея върху преметената квадратура, палим по цигара. Помощник капитаните не пушат, но с усмивка слушат поучителната история на докачения Биско с неговото самочувствие на „моряк и отгоре“. Разказва конфликтна случка между старши помощник и палубна команда. Явяват се групово пред капитана  с категоричен иск старпома да си ходи или осемте моряци слизат. Не каза как е приключил инцидента, но  завърши така:

-Друго време беше, сега заек-началник вълк-подчинен подебава! Я да съм на дългата, не ебавам никого, ама тука правим ихтибар заради линията.

Ех Биско, Биско, сложни са реалностите на кораб. Но на мен дори не ми хрумва да се затичам към тротоара на улица „Филонос“.

 

Това са записки в дневници, водени 3 414 дни на 13 кораба по морските трасета на света. От всичко 22 рейса най-дългият е 291 дни,  а най-краткият  - 37, тогава се наложи да стана пациент на хирурзи. Освен хроника за моряшкото битие на ход, в пристанище, на котва, тетрадките съдържат миниатюри, етюди, анекдоти, очеркови скици, радиограми, зарисовки. / 24 /

 

 

 



Тагове:   чепарета,   Акропола,   гамото,


Гласувай:
3



1. pipinana - .....
24.03.2023 03:40
vseki se bori za vsiaka glutka jivot , kudeto i kakto i da se namira
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: orknei
Категория: Други
Прочетен: 152160
Постинги: 103
Коментари: 18
Гласове: 196
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол