Прочетен: 830 Коментари: 26 Гласове:
Последна промяна: 29.08 11:23
По bTV се води интересен разговор между водещият Златимир Йочев и гостите Георги Захариев, съосновател на Финансовата академия и автомобилния експерт Филип Лазаров от "Бричка", от който разговор разбираме как се проявява глупостта и простотията на българина при покупката и притежаването на автомобил. За тези му качества при управлението на автомобил по улиците и пътищата съм споменавал и разказвал не веднъж в постингите си.
И така : Расте броят на българите, които купуват нови автомобили на лизинг, казва водещия
Всеки втори финансов лизинг е за нов автомобил, вие как го тълкувате?, отправя въпрос към гостите водещият : "Колата явно е на някакъв много голям пиедестал в емоцията на българина и … първо е мама, сред това е колата, на края е жената", казва Захариев.
Така е – в ценностната система на българина автомобилът е на пиедестал. Преди около 40 години се движа по улица "Вития" в столицата, отивам при приятел на баща ми – вдясно от "Ботевградско шосе", срещу течението на реката в южна посока. Минавам покрай къща, а до къщата "гараж". По скоро стая бих казал, защото гаражът е с голям прозорец, а вратата му е остъклена, затова и видях. И най–важното, помещението е постлано с дъски – с дюшеме. И върху дюшемето красиво е гариран лъскав автомобил – ГАЗ–24 Волга. Ето такъв автомобил :
"След 90–те години рязко се промениха нещата и започнахме да, разбира се, да харесваме, да гледаме към чужбина, към Запада. Оттам насетне започнахме да харесваме автомобилите, до момента в който пандемията изигра рязко нейните карти и се случи така, че абсолютно всеки българин, ако е бил колеблив да си купи автомобил, категорично си е купил автомобил. Тези които са очаквали да си купят и са избирали си купиха, и се оказа, какво? Че едно 4 членно семейство преди време имаха един автомобил – но сега едно 4 членно семейство има пет автомобила. Щото единия, стария, който вече е за кофата, те не искат да го изхвърлят и той седи пред блока, та всъщност се оказа, че вече абсолютно всеки има автомобил. Освен това обаче, се оказва че ние сме може би единствената държава на планетата, [в] която цел № 1 е автомобила … Значи едно време беше семейството, беше сватбата на детето и бала, сега вече не. Колата е най–важното нещо. И лошото, аз го казвам леко подигравателно, то е тъжно, е че всъщност основния проблем – висок клас автомобил. Няма значение какъв е – въпросът е да е висок клас. Може да е на 10 години, на 15 години, на 20 години, на 30 години, обаче да е висок клас. Защото е важно, какво ще каже комшията … (Заради имидж и реноме, а не да ни върши работа, вмята водещият) Той не ни … [върши работа]", разказва Лазаров
"Повечето хора не го знаят за съжаление (високата застраховка "автокаско", обслужване само в оторизиран сервиз) и много често те се надценяват изключително много, защото си казват : "Е, какво са тези 300–400–500 лева месечно на фона на моята заплата". Оттам нататък те обаче не калкулират самия факт, че ще им трябва бензин, или пък някаква форма на гориво, за да може тоя автомобил да движи. Оттам нататък авторизирания, така, сервиз, през който ще преминават и може би най–ключовото нещо е, че хората все още говорят за автомобила като инвестиция. А той първоначално, изначално той не е инвестиция. Той в момента в който излезе от "шоу рума", той е свалил вече своята цена и ти не можеш да го продадеш на същата или по–висока цена, тоест това не е актив … Хората които искат да покажат някакъв стандарт … това са хора, които ще дадат мило и драго да кажат : "Ето, аз инвестирах в този нов автомобил". И ще губят пари във времето …
Хората много малко знаят, че когато взимаш някакъв лизинг, кредит или каквото и да е, колкото по–дълго го плащаш, толкова повече плащаш. Защото ежемесечната ти вноска изглежда по–малка. Та повечето хора взимат за най–дългия период от време, който е 5 или 6 години", обяснява Георги Захариев
"Едни от най–купуваните коли в България бяха до 10000 лева. След пандемията нещата се промениха и станаха до 20000 лева. Между 20 и 30 хиляди лева са най–търсените коли втора употреба в България. Толкова си смята човек, че може да си позволи на фона на заплатите.
Обаче проблемът е, че когато направиш неправилен избор и неправилен подбор към автомобила, защото колата се избира така : правилно да я избереш и правилно да я подбереш. Какво значи? Един път да се ориентираш, какво ще ти е необходимо, защото тя трябва да ти служи, а не просто да избираме на цвят и на форма, и разбира се да я подберем правилно, защото можем да купим автомобил за 10000 лева и ремонтът да излезе 15 хиляди лева. Защото това са нови автомобили, които са създадени … мен ми е било много смешно … висок клас лимузини се карат най–много в България. Значи ако отидеш в една Германия, ти не можеш да срещнеш, не можем да говорим с марки, но не можеш да срещнеш висок клас лимузини от трите марки немски, които всъщност тука ги срещаме абсолютно на всеки светофар по 3 и по 5 … Само че тука ние си купуваме такава кола за 15 хиляди лева, а се оказва, че задните амортисьори струват 9 бона единия. И това абсолютно води към това, че автомобилите и автопаркът не ни е изправен", говори с числа Филип Лазаров.
"Значи много е жалко да си направиш задължително "каско" на автомобила, защото когато купуваш кола на лизинг тя трябва да има "каско", няма как … но проблемът е, че ние нямаме "каско" на себе си, но първото нещо е да направим "каско" на автомобила, да му сложим лети джанти и да му сменим маслото.
Значи на зъболекар не отива българина, обаче отива да сменя маслото на колата. Защото са дошли 10000 километра. 9990 километра [и] веднага влизаме в бокса", добавя той.
Колко пари от семейния бюджет е готов българина да даде за колата си?, пита водещият
"Всичките", отговарят едновременно и двамата гости.
"Буквално, но то и това се доказва от самия факт, че когато гледаме разходите на хората на ежемесечна база ние разбираме какви са им приоритетите. И българинът много често дава по 30–40 процента от своите доходи за автомобила – говорим за лизинг, след това за бензин. Но той е направил сметката на "о, кей", лизинга ми е 20 процента и не е сметнал останалите 10 %, които трябва да бъдат самото ползване на автомобила. Така че много голям процент и така, ако трябва да си говорим в сравнение с другите държави, които са и в нашия регион и извън нашия регион, този процент е може би двоен. Дори двоен. Така че, прекалено много".
"Голяма част от хората в България взимат заем за да си обслужат автомобила. Защото едно обслужване на една средностатистическа кола за 15000 лева, да ѝ обслужиш двигателя и смениш веригите е 3000 лева. Със заплата от 2000 лева се тегли кредит за да сменим маслото, филтрите и веригите … След пандемията българинът започна да разбира само от автомобили. Ако в един ресторант седнем и подслушаме [на] масите, какво си говорят хората, доктор, зидаро–мазач, дограмаджия или какъвто и да било, всичките говорят за автомобили. И парите които имат, почват да ги инвестират, тези които са събрали, пак в автомобили. Сега е модерно вноса от [US]Америка и Канада, затова те да препродадат. Моят съвет е да не се занимават с неща, от които не разбират, защото когато не разбираш, разбира се, че ще загубиш. Трябва да си купиш автомобила за това, той да ти бъде полезен … Той ти е съдружник на джоба. Защото постоянно вадиш. Единствената кола, която ти носи доход, това е единствено и само служебния автомобил, който ти изкарва пари. Има една лека заблуда, след пандемията автомобилите поскъпнаха с над 50 процента, дори до 100 процента. Точно тези, евтините автомобили – 5–10 хиляди лева станаха 10–15–20 хиляди лева и хората леко се самозалъгаха и си казаха "О, ето моя автомобил, аз съм го купил за 10, сега струва 18, аз ще го продам и ще си купя друг". Да де, ама ти ще си купиш автомобил, който отговаря на твоя автомобил, който ти си купил за 5–8 хиляди лева … Най–скъпите [автомобили] в света са при нас. Това не го пропускаме", обяснява заблудите от глупост и простотия на българина Филип.
"Първо трябва да им свърши работа (автомобила) и да си задават въпроса "Аз имам ли нужда реално от този автомобил?" … Обаче има и хора, които имат голям стабилен автомобил и всеки ден не пътуват. Те го ползват само за уикенд–туризъм. Тогава това е абсолютно един безсмислен разход. И вече третото нещо е да преценят това нещо, което се нарича "the cost of opportunity", цената на парите. Тоест, ако аз не си бях купил този скъп автомобил, в който ми отиват "Х" на брой стотин лева или хиляди лева може би, какво друго можех да направя с тези пари? И така много често хората изконсумират сега, за това да изградят някакъв имидж пред другите хора, едни пари, които могат в дългосрочен план да им помогнат много повече да живеят много по–добре", дава съвет и Георги.
Пътят да "се разделим с този образ на автомобилното гробище за старо желязо на Европа" … и тук да "се карат … все повече нови автомобили" е : "Много зависи първо от народопсихологията ни и второ разбира се, от това, какво ще ни предостави държавата. Ако държавата ни даде възможност да се развиваме, виждам че има и хора, които мислят и си правят сметка и слушат такива хора като него (Георги Захариев), означава че ще вървим напред. Като цяло автопарка малко или много се подобрява, по един или друг начин. И то без да го искаме, само защото по–новите автомобили стават по–модерни, те са по–чупливи, но са по–модерни като екстри и като сигурност, и това нещо бута сигурността и без да искаме малко нагоре, което е добре", завършва разговора за българина и покупко–продажбата на автомобилите Филип Лазаров.
Пловдив, 27–ми, BMW, 19–годишен шофьор със стаж зад волана от година и половина
https://btvplus.bg/produkt/predavaniya/59193/tazi-sutrin/tazi-sutrin-23-08-2024
© Красимир Говедаров, Главен експерт
Тагове:
Аз през живота съм сменил 4 коли. Зазка, жигула /новеничка/, и два опела. Най-доволен от жигулето. Карах я 13г, продадох я, щото взех опел капка, зимно време висулка, пак 13г. Взех Астра, пак 13г. Зазката 13 месеци карах, по независещи от мен причини /при брата се запали/. Преди 2 и кусур години щерката ми подари Хонда джаз, вика татко, тези не се развалят. Наскоро й смених гуми, масла,филтри, консумативи. Е, и нея ако имам късмет да я карам 13г... :-)
Сега само в България като вземеш нова кола, първия въпрос е на колко години е.
:-)))
Аз през живота съм сменил 4 коли. Зазка, жигула /новеничка/, и два опела. Най-доволен от жигулето. Карах я 13г, продадох я, щото взех опел капка, зимно време висулка, пак 13г. Взех Астра, пак 13г. Зазката 13 месеци карах, по независещи от мен причини /при брата се запали/. Преди 2 и кусур години щерката ми подари Хонда джаз, вика татко, тези не се развалят. Наскоро й смених гуми, масла,филтри, консумативи. Е, и нея ако имам късмет да я карам 13г... :-)
Сега само в България като вземеш нова кола, първия въпрос е на колко години е.
:-)))
безраборният аврамчо георгиев не се обяснявай.никой не те пита за нищо. напусни виртуалният свят и отиди в реалния живот.започни да работиш.иначе страхът ти от тази реалност ,ще задълбочат шизофренията ти и тива значи краййййй... приключваш с живота от страх.....
Аз през живота съм сменил 4 коли. Зазка, жигула /новеничка/, и два опела. Най-доволен от жигулето. Карах я 13г, продадох я, щото взех опел капка, зимно време висулка, пак 13г. Взех Астра, пак 13г. Зазката 13 месеци карах, по независещи от мен причини /при брата се запали/. Преди 2 и кусур години щерката ми подари Хонда джаз, вика татко, тези не се развалят. Наскоро й смених гуми, масла,филтри, консумативи. Е, и нея ако имам късмет да я карам 13г... :-)
Сега само в България като вземеш нова кола, първия въпрос е на колко години е.
:-)))
безраборният аврамчо георгиев не се обяснявай.никой не те пита за нищо. напусни виртуалният свят и отиди в реалния живот.започни да работиш.иначе страхът ти от тази реалност ,ще задълбочат шизофренията ти и тива значи краййййй... приключваш с живота от страх.....
Галфончо, специално за теб пуснах един постинг в блога си. Върви да сереш там, не из хората.
:-)))
А известният отец Георги Гелеменов, дипломиран екзорсист, който ми е селски, ходи на времето със спортен велосипед (бегач) до Полша.
Големият ми брат казваше, че колата не лукс, а необходимост. Ама тогава си беше лукс, защото се придобиваше трудно.
В тесните софийски улици като се занавират с едни големи като камиони пикапи, които са за прерията, отврат.
Разбира се ако не са купени от дупетат, министър, съдия или прокурвор...
Може и от висшо ченге.
Ако са купени от по-нисш роб...
Другия вариант, трошка втора-трета ръка от Германия, предимно на която окачването пада и частите са често подменени за да е на по-достъпна цена.
На всичкото отгоре и за китайски боклуци се изтрипат вече...
А у нас като погледна, масово се карат немски коли, втора-трета ръка (Предимно "Волкове"... Или "Голфчета"...), както до преди петнадесетина години масово беха съветските и тези от "соца"...
Виж, кметове, даже селски и особено те и общинари след неколко месеца минават на джипове "Хонда", явно хит сред тех в момента.
Прочие, умните и напредващи нации и страни, доколкото такива относително има в момента, развиват ЖП - инфраструктура, имат ВЛАКОВЕ-СТРЕЛИ, парни влакове, влакове на свободна енергия, на вододвигатели и парни такива с възобновяеми източници и турбини...
Това за мен е критерия, дали една страна напредва... Колко километра модерни ЖП-линии е построила, а някои вече имат и такива релси по въздуха, като въжета на лифт за високоскоростни "кутии" по тях.
Също така, развиват и метра и подземни линии, трамвайни...
Имат електромобили, триколки, такива на водна и свободна енергия...Лесно проходими по всякакви пътища.
А най-големите, разбира се азиатски, не от ЕС, износителки на автомобили за западните ненаситници и консуматорите-аборигенти у нас, неизживели още мечтите си от "соца" да имат кола, всъщност масово се движат с велосипеди, мотопеди най-много на ток, даже с каруци и влакове-стрела...
Да вземем японците? И не само... Тия, които със "снисхождение" едно време наричахме "трети свят"...Особено монархиите....
Не че и те не се "продъниха" и продадоха де...
Пътуването с влак, дори най-лошия, разбит и отвратителен съм го предпочитал винаги...
С теснолинейката, пътуването е направо изживяване...
Немските мотриси "Сименс", не са лоши също... Домогнахме се едвам чрез тях до съвременен и модерен "лукс"-влак...
Разбира се БДЖ се съсипва умишлено и подронва и умишлено се влошават услугите там и се занемарява и унищожава базата...
Умишлено е изхвърлено като приоритет...
А ЖП-линиите, даже под "зрялото" османско са били приоритет... Макар в чужди ръце.
Знаем кой и кога ги одържави и направи български и кога започна най-бурния строеж и развитие на инфраструктурата, която имаме и досега. Ако незнаете да ви напомня?... Един омразен за теб след обявяване на Независимостта ни...
Но като ще е за коли я да поговорим кой спря нашата "Булгарено" и кога? Нашите фиати? Нашите иноваторски автомобили, изработени от БЪЛГАРИН края на 80-е, като състезателни? Нашия ЕЛЕКТРОМОБИЛ? И ЗАЩО?
А "Балканчетата"?...
А преди това САМОЛЕТОСТРОЕНЕТО? Което започваме в края на ВСВ? И ЗАЩО?...
Хайде, няма да отивам при "чавдарите" и при нашите други "возила" и "кари", където можехме да развием достатъчно добри традиции, макар и с малко немска, па и руска и чешка помощ...Па и предлагана ни - ЯПОНСКА...
Румънците и сега правят "дачии", които хич не са сред скопосаните, а и "Рено"...
Макар като цяло, аз никога да не съм бил голям "фен" на свръхиндустриализацията ни...
България трябва да се върне към АГРАРНО-ГОРСКОТО И ВОДНО СТОПАНСТВО... И това да се насърчава, защото то ХРАНИ и то значи СВОЯ ЛЕКА ПРОМИШЛЕНОСТ БЕЗ КОЯТО НЕ МОЖЕ...
То и ОБЛИЧА и то качествено.
Трябва да се върнем към СЕЛОТО...
Всеки трябва да е повече или по-малко ЗЕМЕДЕЛЕЦ, особено активното население...
Индустрията, трябва да е предимно ВОЕННА за да гарантираме СУВЕРЕНИТЕТА СИ И ОСТАНАЛОТО и пак свързана със ЗЕМЕДЕЛИЕТО...
На това без което НЕ МОЖЕ, нито един народ...
Останалите "бъзикни
Германия "издъхна" във войната, точно защото се захвана да се "надскача" с англосаксонци, СССР и САЩ по свръхиндустриализация и да ги надминава за което нямаше свои ресурси, особено в онази реалност...
Хитлер особено не послуша съветите на мъдрите идеолози на които отначало се облегна и които залагаха на концепцията "ЗЕМЯ И КРЪВ"... Тоест, масово връщане на младия германец към селото, оземляването му и премахване на едрата собственост там.
Това не се реализира докрай и нямаше стопанско облягане на него.
Ето защо, отначало успешния стопански, германски национал-социализъм все пак не успя и не устоя на дълга война...
У нас, макар да се вървеше по-бавно, по-бързо, по-успешно и безуспешно в тази посока, като се запазиха някои от добрите реформаторски начала, положени действително от Стамболийски и други в тази насока, все пак не се отиде докрай...
И ние по модела на Райха и СССР се колебаехме между земеделие и свръхиндустриализация, особено в навечерието на войната. Не се пипна и едрата селска собственост и не се тръгна към масово оземляване, така щото всеки активен поданик да бъде оземлен, стане среден или дребен земеделски собственик и стопанин, а оттам и мотивиран труженик, а оземляването да върви количествено според многодетието и нуждите, но и способностите в тая насока на младите семейства, а след това да се тръгне към формулата: Стимулирано отиване, поетапно и плавно към плановост и доброволно коопериране, сдружаване, колективиране...
Не разбира се както бе опорочен процеса по съветски. Макар в колективизацията да няма нищо лошо като идея.
Всяка война може да е победоносна, само ако освен оръжието, тила и то цивилния, заедно с армията са САМООСИГУРЕНИ, САМОДОСТАТЪЧНИ И ОБЕЗПЕЧЕНИ - СПОКОЙНИ МАТЕРИАЛНО, освен МОТИВИРАНИ И ВЪЗПИТАНИ ДУХОВНО И СЪЗНАТЕЛНО!
Тогава война НЕ МОЖЕ ДА БЪДЕ ЗАГУБЕНА от колкото и да е мощен и модерен враг!
Не спорим около горното тук, мисля?...
Една нормална страна е редно да няма нужда от внос или чужди заеми за да покрива нуждите на населението си и особено самодостатъчността от първа и втора необходимост за нормален живот. Разбира се скромен, не разгулен....
А особено пък колониите и то тези, посочени за опразване и смяна на населението ако изобщо има население, те пък въобще нямат право да произвеждат... Естествено друго, освен до едно време роби ако от такива има нужда, съответната метрополия...
Както и че не трябва да се хвърляме в свръхиндустриализация, а да запазим предимно аграрния си профил, като изключим разбира се военния сектор, леката промишленост и някои стоки за бита и удобства на домакинството в които трябва да върнем традициите си.
Коментираш хора, които не познаваш и незнаеш нищо за тях...
Вече казах, че в ранната си младост и "политическото си прохождане" съм симпатизирал на ГЕЛЕМЕНОВ, ДОКТОР ИВАН ГЕОРГИЕВ, ТОТЮ ПЕТРОВ и техните формации, първата и последната основаха края на 90-е и началото на 2000-те - "Обединение за Царя"... Но бързо залязоха.
А първото ми гласуване е за БНРП.
Никога не съм правил знак-главата на БАФОМЕТ...
Преди ми беше смешен, после съм разбрал смисъла му... Както и на юмрука и на палеца...
Към посинели марксисти и либерасти, никога впрочем не съм имал политическо влечение... Винаги са ми били, най-малкото мъгляви и неясни...