
Прочетен: 1515 Коментари: 16 Гласове:
Последна промяна: 15.06.2021 07:27


Точно преди 90 години, на 1 юни 1931 година, е подписан договор между Съюза на съветските социалистически републики и Съединените американски щати за участие на us-американски инженери в изграждането на 90 съветски металургични завода. Това бива само един от многото примери за това как индустриалната мощ на Съветския съюз беше създадена с помощта на чуждестранни специалисти. На какво може да се дължи тази конвергенция на интересите у бившите врагове. Само преди има-няма десетина години, части от Русия са били окупирани от Съединените щати. Германия е била противник и е воювала срещу Руската империя в отминалата война, а през 1919 е удавила в кръв въстанието на спартакистите :
В средата на 20-те години съветската индустрия е в руини. Въпреки че болшевиките наследяват прилично индустриално наследство от Руската империя, тези фабрики биват или изоставени по време на Гражданската война, или изключително лошо управлявани, след като собствениците и специалистите бягат от страната по време на революцията.
След революцията и Гражданската война обемът на производството е намалял с около 10 пъти, което е истинско икономическо бедствие. И предвид факта, че СССР активно се подготвя за бъдеща война, вярвайки, че или световната буржоазия ще тръгне на кръстоносен поход срещу пролетарската държава, или Червената армия ще трябва да донесе свобода на потиснатите класи в Европа и Азия, нуждата от мощна икономика стана въпрос на оцеляване.
През 1927 година на 15-ия конгрес на Всесъюзната комунистическа партия (болшевики) е решено да се създаде петгодишен план за развитие на националната икономика на СССР, който е началото на политиката на индустриализация. През април 1929 година петгодишният план получава одобрението на висшето ръководство на страната и се превръща в пряко ръководство за действие за всички сектори на икономиката. Но мащабните планове биват възпрепятствани от действителността – в СССР нямаше капитал за модернизиране на икономиката, почти нямаше инженерен персонал, а системата на висшето образование, която преди революцията осигуряваше много висококвалифицирани специалисти, беше напълно унищожена. За да се преодолеят тези проблеми, биват взети две решения – да се намери капитал чрез изземване на принадена стойност от селското стопанство и да се възобнови системата за средно и висше образование за обучение на средни техници и инженери.
За акумулиране на капитал се колективизира селското стопанство и се изземват средства от него. Освен това по-голямата част от златните резерви на СССР биват похарчени за доставки на заводско оборудване от чужбина. За да се реши проблемът с персонала в СССР, през 1930 година се въвежда универсално начално образование и започва да се създава система за обучение по технически специалности, университети и институти. Като цяло към началото на 30-те години на миналия век биват намерени повече или по-малко пари и започнаха да се появяват първите съветски инженери. Остава обаче последният нерешен проблем – как да се построят нови фабрики? Ако минимално квалифицираните специалисти за фабриките все още можеха да се обучават с ускорени темпове, тогава загубата на националните инженерни и проектантски институти не беше толкова лесно да се преодолее.
Непрекъснатият експлозивен растеж на капитализма през 20-те години завършва с колапса на световната икономика през 1929 година. Започна ерата на Голямата депресия. По същото време индустрията на Запад, предимно САЩ, е достигнала изключително ниво, включително масовото въвеждане на стандартен дизайн, конвейерно производство, автоматизация и широко използване на апарати и сложни металорежещи машини. Това дава възможност да се продават готови фабрики по всички краища на света, които можеха само да бъдат сглобени и да започнат масово производство на продукция в кратки срокове.
За съветското ръководство кризата на капитализма е рядък шанс. И едните и другите преодоляват идеологическите различия. За да оцелеят най-големите чуждестранни фирми са готови да изпълняват поръчки за създаване на цели предприятия и квалифицирани специалисти, които доскоро бяха придирчиви да изберат на кой от гигантите в бранша да продадат по-скъпо труда си, бяха готови да заминат за Съветска Русия, за да участват в строителството и стартирането на нови предприятия. Не може да се каже, че услугите са предоставени на СССР безплатно, но фактът, че цените са паднали забележимо, е факт.
За покупки и преговори в САЩ през 1924 година е създадено акционерното дружество "Амторг", формално търговска организация, а всъщност – заместител на дипломатическата мисия, тъй като до 1933 година САЩ не признават СССР и нямат официални отношения. Отначало "Амторг" служи като прикритие за съветското разузнаване, но със стартирането на индустриализацията се превръща в мощна помпа, която изпомпва знания, персонал и стоки от US-Америка, изпращайки всичко това в СССР. Веднага след като започна глобалната криза, "Амторг" незабавно започва да публикува вестникарски доклади за многото свободни работни места в съветската индустрия. За да се подобри квалификацията на "червените инженери", излиза списание "Американско инженерство и индустрия", а служителите на компанията, разбира се, не пренебрегват индустриалния шпионаж.
Създават се смесени проектантски компании – «Госпроектстрой» с крупния us-американски капиталист Алберт Кан :
и «Центральное бюро тяжелого машиностроения» с немската Demag. Поразителен факт – последният блуминг Demag в Магнитогорския металургичен комбинат е демонтиран едва през 2005 година :
Други предприятия са тракторните заводи в Сталинград, Харков, Челябинск :
металургични в Днепропетровск, Магнитогорск, Сормово. Цялото оборудване на заводите е произведено в САЩ и след това изпратено на кораби до СССР, където под контрола на хората на Кан в предварително построените стени заводът е "сглобен" и производството е започнато. Фирмата на Кан проектира и създава почти 600 предприятия и общо с помощта на чуждестранни компании в СССР са построени 1500 завода и фабрики :
Според Централния комитет през 1932 година броят на чуждестранните специалисти – от инженери до квалифицирани работници – достига фантастичната цифра от 20 хиляди души, повече от половината от които идват от Германия. Съгласно условията на договора специалистите получават добра заплата, осигуряват им се добри жилища (на фона на бараките, построени за съветските работници) и са снабдени с висококачествени провизии. За чужденците биват построени специални селища, където няма достъп за съветските граждани, почиват в затворени клубове, слушат музика недостъпна в СССР и гледат новите филми на Холивуд, които в Съветския съюз се показват само в "личният" кинотеатър на Сталин.
В заключение може да каже, че индустриализацията на Съветския съюз е обективно дело на безизходицата на световния капитализъм по време на Голямата депресия, находчивостта на съветското ръководство, възприемчивостта на руският народ, прозорливостта и управленският размах на Сталин.
И когато световният капитализъм тръгна на кръстоносен поход срещу социалистическата държава, тя имаше сили да се противопостави успешно и постигна победа.
https://vz.ru/society/2021/6/1/1101590.html
Тагове:
Според мен държавническият размах на Сталин и желязната му ръка, ВПРЯГАТ американската мощ, заслепена от неочаквания кошмар на "голямата депресия", съпроводена с масове самоубийства на бизнесмени, с глад и болести на безработни...
"Простакът" Сталин дава З Л А Т О за мозъци!!!
Може да се каже, че е впрегнал "капитала".
В постинга добавих израза "и управленският размах" на Сталин".
А доколко, както пише mt46, "икономиката и бизнесът са по-важни от идеологията", е крайно спорно.
Сталин прагматично пришпорва кономиката за да защити държавата, построена на идеологически принцип. Иначе пазарът и частните банки доведоха до Голямата Депресия през 1929-30, а сега водят до уродливата глобал-либерастия.
Това е конспиративно име! Иде от революционер , но Пост! След революцията!Постреволюционер! Тези революционери се включват след революцията, когато тя приключи успешно! Нещо като логистика са!
Според мен и двете трябва да вървят почти успоредно с леко изоставане на идеологията. Сталин "пришпорва" икономиката, но не загърбва идеологията.
С "глобал-либерастия"-та буржоазното общество е пътник.
За да не личи, ще го боядиса черен !Има огромно предимство-лек е и няма да му тежи!
